Απόσταση Ασφαλείας. Πόσο σημαντική είναι και πως την τηρούμε!

Αρχικά θα ξεκινήσω αναλύοντας αυτήν την έννοια και όσες ακόμα σχετίζονται με το σημερινό άρθρο, ώστε να ξέρουμε όλοι μας γιατί συζητάμε.

Τι είναι λοιπόν η απόσταση ασφαλείας;

Είναι η απόσταση που κρατάω από το μπροστινό όχημα, ώστε να μπορώ να σταματήσω πριν από αυτό ή να το αποφύγω οποτεδήποτε χρειαστεί.

Τι χρειάζεται να κάνω όμως για να μπορέσω να σταματήσω εγκαίρως:

Δύο βασικά πράγματα, να αντιδράσω και να φρενάρω.

Τι εννοούμε όταν λέμε να αντιδράσω στην οδήγηση:

Να πάρω το πόδι μου από το γκάζι και να το πάω στο φρένο. Πολύ σημαντικό αυτό το σκέλος για να μπορέσει ένας οδηγός να σταματήσει εγκαίρως και με ασφάλεια. Κανονικά αυτή η κίνηση πρέπει να γίνεται αστραπιαία και χωρίς ενδοιασμούς από τον οποιονδήποτε οδηγό, αλλά μελέτες και αναλύσεις ατυχημάτων έχουν δείξει πως πολλοί οδηγοί καθυστερούν να αντιδράσουν αποφασιστικά σε κάποιον κίνδυνο, με αποτέλεσμα είτε να εμπλακούν σε κάποιο ατύχημα, είτε με δυσκολία να το αποφύγουν την τελευταία στιγμή (παραλίγο ατύχημα).

Όμως τι χρειάζεται να κάνω ή να ξέρω για να αντιδράσω άμεσα;

Για να μπορέσω να αντιδράσω σε έναν κίνδυνο πρέπει πρώτα να τον έχω αντιληφθεί.

Τι είναι αυτός ο χρόνος; Το πόσο γρήγορα αντιλήφθηκα έναν κίνδυνο που προϋπήρχε στο περιβάλλον. Γιατί για να μπορέσω να αντιδράσω σε μια επικίνδυνη κατάσταση πρέπει πρώτα να την έχω καταλάβει. Από τι εξαρτάτε τώρα αυτό, την προϋπάρχουσα γνώση στον συγκεκριμένο κίνδυνο (αν δηλαδή έχω ξαναζήσει αυτήν την κατάσταση), τον βαθμό συγκέντρωσης και ετοιμότητας, την εμπειρία, την ηλικία του οδηγού, την φυσική του κατάσταση, την λήψη φαρμάκων-ουσιών και την κατανάλωση αλκοόλ. Αν μπορούσαμε να βγάλουμε ένα μέσο όρο χρόνου αντίδρασης ενός οδηγού, που είναι όμως σε ετοιμότητα (και το τονίζω αυτό) αυτό είναι το ένα δευτερόλεπτο.

Εδώ θέλω να θυμάστε πως σε αυτό το ένα δευτερόλεπτο (μέχρι να φρενάρουμε) το αυτοκίνητο εξακολουθεί και τρέχει διανύοντας κάποια απόσταση.

Πόση είναι αυτή η απόσταση; Εξαρτάται από την ταχύτητα με την οποία τρέχουμε.

Πώς την υπολογίζω; Πολλαπλασιάζω τον αριθμό των δεκάδων της ταχύτητας που έχω με την σταθερά 3. Δηλαδή αν τρέχω με 50 km/h 3*5= 15 μέτρα μέχρι να ξεκινήσω να  φρενάρω. Δεν είναι λίγες οι φορές που κάποιος οδηγός συνεπλάκη σε ατύχημα με τον μπροστινό του ή κάποιον διερχόμενο πριν καν προλάβει να πατήσει το φρένο. Σκεφτείτε τι μπορεί να συμβεί όταν κάποιος οδηγός φρενάρει στα δύο ή τρία δευτερόλεπτα.

Επομένως τι απόσταση να κρατάω από τον μπροστινό μου; Τα τρία δευτερόλεπτα είναι μια καλή απόσταση.

Γιατί σε δευτερόλεπτα; Κυρίως επειδή είναι εύκολο να τα υπολογίσω. Μόλις ο μπροστινός μου περάσει ένα σταθερό εμπόδιο, για παράδειγμα μία κολώνα, ένα δέντρο, μετράω 1001,1002,1003, αν μέχρι να πω 1003 δεν έχω περάσει αυτό το σημάδι σημαίνει πως η απόσταση ασφαλείας που έχω είναι καλή, ειδάλλως χρειάζεται να αυξήσω την απόσταση που έχω.

Γιατί όμως τρία δευτερόλεπτα; Ένα δευτερόλεπτο μέχρι να αντιληφθώ ότι ο μπροστινός μου πάτησε φρένο, ένα για να αντιδράσω και ένα για να φρενάρω.

Η απόσταση αυτή πρέπει να είναι ίδια σε όλες τις περιπτώσεις; Όχι, όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δυσμενείς (βροχή, χιόνι, ομίχλη) η απόσταση πρέπει να είναι μεγαλύτερη. Όσο πιο έντονα είναι τα φαινόμενα τόσο μεγαλύτερη και η απόσταση ασφαλείας.

Δηλαδή στον πάγο θα είναι μεγαλύτερη από ότι στην βροχή.

Επίσης όταν η ταχύτητα που κινούμαι είναι υψηλή (για παράδειγμα στον αυτοκινητόδρομο) η απόσταση πρέπει πάλι να αυξάνετε!

 

Πάμε τώρα στην δεύτερη φάση εφόσον έχω πάει το πόδι μου στο φρένο και ξεκινάω να φρενάρω ώστε να σταματήσω πριν τον κίνδυνο.

Σε αυτό το σημείο θέλω να τονίσω τους δύο βασικούς τρόπους με τους οποίους μπορεί να φρενάρει ένας οδηγός. Η προοδευτική πέδηση και η ακαριαία.

Στην προοδευτική πέδηση ο οδηγός ξεκινάει και πατάει το φρένο περισσότερο στην αρχή και λιγότερο προς το τέλος. Εξασφαλίζοντας αφενός πως θα σταματήσει  εγκαίρως, αφετέρου πως το αυτοκίνητο του δεν θα κάνει επιγονάτηση  την ώρα που θα σταματήσει. Αυτός ο τρόπος χρησιμοποιείται όταν έχουμε το περιθώριο του χρόνου και του χώρου για να σταματήσουμε με ασφάλεια.

Τώρα όταν χρειαστεί να φρενάρουμε σε μια επείγουσα κατάσταση πρέπει αυτό να γίνει ακαριαία. Για να εκτελέσει ένας οδηγός μια ακαριαία πέδηση πρέπει στην κυριολεξία να εκτινάξει τα πόδια του στα πετάλια του φρένου και του συμπλέκτη, αντίστοιχα και να τα πιέσει δυνατά μέχρι το δάπεδο του αυτοκινήτου. Με την ακαριαία πέδηση μπορεί να μειωθεί αρκετά η απόσταση φρεναρίσματος εφόσον αυτή εκτελεστή σωστά. Για να συμβεί αυτό χρειάζεται αρκετή εξάσκηση από τον οδηγό σε ένα ασφαλές περιβάλλον εκτός κυκλοφορίας. Έχει παρατηρηθεί πως οι περισσότεροι οδηγοί (ακόμα και έμπειροι) όταν χρειάζεται να φρενάρουν σε μια επείγουσα κατάσταση μπλοκάρουν και διστάζουν να πατήσουν με αποφασιστικότητα το φρένο (για αυτό το λόγο χρειάζεται και εξάσκηση, εκείνη την ώρα δεν προλαβαίνεις να σκεφτείς). Χάνοντας αρκετά μέτρα την στιγμή που φρενάρουν χωρίς να προλάβουν τελικά να σταματήσουν.

Σημαντικό, αν το αυτοκίνητο είναι παλιάς τεχνολογίας και δεν έχεις A.B.S. την ώρα που θα πατηθεί έντονα το φρένο οι τροχοί θα μπλοκάρουν και ο οδηγός θα χάσει την δυνατότητα ελέγχου της κατευθηντικότητας  (δηλαδή το αυτοκίνητο θα πηγαίνει όπου θέλει).

Εκείνη την στιγμή ο οδηγός πρέπει να πάρει το πόδι του από το φρένο και να το ξαναπατήσει μόλις οι τροχοί  ξεμπλοκάρουν. Σαφώς αυτός ο τρόπος είναι πιο δύσκολος στην εφαρμογή του και αυξάνει την απόσταση φρεναρίσματος. Επομένως εφόσον έχω αυτοκίνητο με A.B.S. πατάω το φρένο μέχρι το τέρμα (σε μια έκτακτη κατάσταση) και το κρατάω μέχρι να σταματήσω ή να αποφύγω τον κίνδυνο.

Πως καταλαβαίνω την ώρα που φρενάρω ότι ενεργοποιήθηκε το A.B.S.; Θα τρέμει το πετάλι του φρένου, τι πρέπει  να κάνω, να συνεχίσω να το πατάω όσο χρειάζεται και το A.B.S θα κάνει από μόνο του ότι απαιτείται. Επίσης μια σημαντική διευκρίνιση για όσους γνωρίζουν να φρενάρουν αποτελεσματικά σε μια επείγουσα κατάσταση. Δεν αφήνουμε τις καταστάσεις να εξελιχθούν μέχρι την τελευταία στιγμή, αν το κάνουμε αυτό το πιθανότερο είναι πως δεν θα τις προλάβουμε και θα εμπλακούμε στο ατύχημα θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή μας, αλλά και των υπολοίπων.

Το πιο σημαντικό όλων στην οδήγηση,  δεν είναι η δεξιοτεχνία αλλά να οδηγούμε με προνοητικότητα, αναγνωρίζοντας και αντιμετωπίζοντας  τις επικίνδυνες καταστάσεις πριν αυτές εξελιχθούν. Αυτό άλλωστε δείχνει και τον βαθμό εμπειρίας ενός οδηγού, όχι η ικανότητα να αντιδράσει την τελευταία στιγμή, αλλά να προβλέψει τον κίνδυνο και να τον αποφύγει πριν αυτός εξελιχθεί.

Κλείνοντας θέλω να σας πω να κρατάτε αποστάσεις ασφαλείας, θα  κάνουν τη ζωή σας στον δρόμο πιο ασφαλή και πιο ήρεμη. Ένας εύκολος τρόπος για να το πετύχετε, δοκιμάστε να κινείσθε λίγο πιο αργά από την υπόλοιπη κυκλοφορία, ξεκινήστε να φρενάρετε λίγο πιο πριν από ότι συνηθίζετε μέχρι τώρα και όταν πρόκειται να πάρετε αποφάσεις να θυμάστε, πρώτα φρενάρουμε, σκεφτόμαστε, και μετά αντιδράμε.

Εύχομαι σε όλους σας καλές και ασφαλείς διαδρομές!!