Στις μέρες μας είναι πλέον εμφανής η τάση των ανθρώπων στις μεγάλες πόλεις να βρουν εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, πιο φιλικούς προς το περιβάλλον και πιο οικονομικούς. Ένας από αυτούς είναι και το ποδήλατο, το οποίο φαίνεται να αποκτά όλο και περισσότερους οπαδούς.

Το 2018, κατόπιν διεθνούς εκστρατείας από τους λάτρεις του ποδηλάτου, ορίστηκε από τον ΟΗΕ η 3η Ιουνίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου και τα κράτη μέλη του καλούνται έκτοτε να διοργανώνουν εκδηλώσεις και δραστηριότητες, με στόχο την ανάπτυξη μιας κουλτούρας ποδηλασίας στην κοινωνία.

Ένα από τα βασικά πράγματα που προσπαθεί να επιτύχει η συγκεκριμένη μέρα, είναι η βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Είναι σαφές πως το ποδήλατο κινείται με μικρότερες ταχύτητες απ’ ότι ένα μηχανάκι ή ένα αυτοκίνητο, ενώ η ύπαρξη ποδηλατοδρόμων διευκολύνει την ροή των οχημάτων και κατ΄ επέκταση τη συνύπαρξη τους με τους πεζούς. Το ποδήλατο λοιπόν είναι ένα μέσο μετακίνησης που συμβάλει στην ασφάλεια στους δρόμους και ακριβώς γι’ αυτό υπόκειται σε κανόνες και συγκεκριμένα στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Ο οδηγός ποδηλάτου λοιπόν είναι υποχρεωμένος να γνωρίζει και να εφαρμόζει τον Κ.Ο.Κ. σύμφωνα με αυτόν:

  • Τα ποδήλατα οφείλουν να κινούνται στο οδόστρωμα στην ίδια ροή των υπολοίπων οχημάτων η στους ποδηλατόδρομους, όπου υπάρχουν, με ταχύτητα τέτοια, ώστε να μην παρεμποδίζουν την κυκλοφορία των άλλων οχημάτων, επιτρέποντας σε αυτά να τα προσπερνούν όταν χρειάζεται.
  • Οι οδηγοί ποδηλάτων είναι υποχρεωμένοι να συμμορφώνονται με τις ενδείξεις των φωτεινών σηματοδοτών ή των τροχονόμων.
  • Απαγορεύεται η οδήγηση ποδηλάτου από οδηγό, ο οποίος βρίσκεται υπό την επίδραση οινοπνεύματος, τοξικών ουσιών ή φαρμάκων που σύμφωνα με τις οδηγίες χρήσης τους ενδέχεται να επηρεάζουν την ικανότητα του.
  • Επισης, υποχρεούνται να κατεβαίνουν από το ποδήλατο τους και να το οδηγούν βαδίζοντας όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών.
  • Τα ποδήλατα επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με έναν τουλάχιστον ανακλαστήρα σε κάθε πλευρά. Ομοίως ανακλαστικό στοιχείο κίτρινου χρώματος επιβάλλεται να τοποθετείται σε κάθε ποδομοχλό.

Υπάρχουν ωστόσο και κάποιες γκρίζες ζώνες στον Κ.Ο.Κ., όπως οι πεζόδρομοι και οι λεωφορειολωρίδες, όπου οι κανόνες εναπόκεινται περισσότερο στην κοινή λογική (φάρδος πεζόδρομου η λεωφορειολωρίδας, αντίθετη ροή κ.τ.λ.). Έχοντας αναφερθεί στην ανάγκη τήρησης του Κ.Ο.Κ. από έναν ποδηλάτη, για μια εύρυθμη και ασφαλή κυκλοφορία και ενώ ο Κ.Ο.Κ. έχει τόσα άρθρα που αφορούν στη χρήση του ποδηλάτου, δεν είναι ωστόσο υποχρεωτικό από τους χρήστες ποδηλάτου να αποδεικνύουν πως γνωρίζουν τον Κ.Ο.Κ.. Εν αντιθέση δηλαδή με τους οδηγούς αυτοκινήτων, μηχανών κ.τ.λ., οι ποδηλάτες δεν χρειάζεται να αποκτήσουν δίπλωμα οδήγησης ποδηλάτου. Η χρήση ποδηλάτου, εφόσον γίνεται με τήρηση των κανόνων και γενικότερη προσοχή, μπορεί να γλιτώσει τον αναβάτη απο πολλές δυσχέρειες που εμφανίζουν άλλα μέσα μετακίνησης:

– Καταρχήν, η αγορά ενος ποδηλάτου είναι οικονομικότερη από την αγορά ενός αυτοκινήτου ή μιας μηχανής και το ποδήλατο έχει και μικρότερο κόστος συντήρησης.

– Το παρκάρισμα ειναι πολύ πιο εύκολο.

– Επίσης, το ποδήλατο δεν απαιτεί τέλη κυκλοφορίας ουτε ασφάλιση.

– Το ποδήλατο βοηθά στη σωματική ευεξία, καθώς είναι μια πολύ καλή αερόβια άσκηση. Οπότε, εκτός απο την οικολογική πλευρά του, το ποδήλατο συστήνεται ως μια οικονομική, υγεινή και ασφαλής λύση μετακίνησης, που όλο και περισσότεροι συμπολίτες μας φαίνεται να ενστερνίζονται!

Δοκιμάστε το με οδική ασφάλεια!