10 Χρήσιμες Συμβουλές Οδήγησης Σε Χιόνι Και Πάγο

Η οδήγηση σε χιόνι και πάγο πολλές φορές για έναν νέο αλλά και έμπειρο οδηγό μπορεί να είναι αρκετά επικίνδυνη. Οι πολικές θερμοκρασίες που επικρατούν στη χώρα και τα χιόνια που πέφτουν σε πολλά σημεία, απαιτούν την αμέριστη προσοχή μας κατά την οδήγηση τόσο στις καθημερινές μας μετακινήσεις, όσο και στο ταξίδι.

Παρακάτω, σας δίνω 10 χρήσιμες συμβουλές για το τι πρέπει να προσέχετε.

1. Μετακινηθείτε μόνο εάν είναι απαραίτητο

Συνήθως ο παγετός στους ελληνικούς δρόμους δεν είναι μακράς διάρκειας. Προτιμήστε λοιπόν να μείνετε σπίτι και να αναβάλλετε για μερικές ώρες ή για την επόμενη ημέρα τις δουλειές σας, αν δεν είναι απολύτως επείγουσες, ώστε να αποφύγετε την πιθανή ταλαιπωρία και το κυκλοφοριακό χάος. Τώρα εφόσον είναι απαραίτητο να μετακινηθείτε για να είστε ασφαλής χρειάζεται να ακολουθείσθε τις παρακάτω οδηγίες.

 2. Απόλυτη ορατότητα

Δεν επιτρέπεται, να ξεκινάμε χωρίς να έχουμε πλήρη ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις. Αυτό σημαίνει, ότι θα έχουμε απομακρύνει προηγουμένως τα χιόνια και θα έχουμε ξύσει με ειδική ξύστρα τους πάγους από ΟΛΕΣ τις γυάλινες και τις φωτιστικές επιφάνειες του αυτοκινήτου, αλλά και από τους υαλοκαθαριστήρες, ώστε να σαρώνουν αποτελεσματικά το παρμπρίζ. Επίσης καθαρίστε και τον ουρανό του αυτοκινήτου σας από το χιόνι γιατί σε κάποιο φρενάρισμα σας το χιόνι θα πέσει πάνω στο μπαμπρίζ μειώνοντας την ορατότητά σας. Είναι σημαντικό να βλέπετε και να σας βλέπουν,  οδηγείτε με αναμμένα τα φώτα διασταυρώσεως (μεσαία) και τα μπροστινά φώτα ομίχλης ( εφόσον διαθέτετε). Τα πίσω φώτα ομίχλης να τα ανάβετε μόνο σε περίπτωση ομίχλης (αλλιώς θαμπώνετε αυτούς που σας ακολουθούν) Σε περίπτωση ομίχλης να μην ανάβετε τα φώτα πορείας (μεγάλα, γιατί θα αυτόθαμπώνεστε).

 3. «Στρατηγικός» σχεδιασμός

Οι πρώτοι δρόμοι που καθαρίζονται από τα χιόνια, είναι πάντα οι κύριες οδικές αρτηρίες. Άρα, η διαδρομή σας πρέπει να περιλαμβάνει βασικά μόνον μεγάλους δρόμους και όχι διάφορες «εναλλακτικές», τις οποίες χρησιμοποιείτε συνήθως για να αποφύγετε την κυκλοφορία, αλλά μπορεί να έχουν ακόμη πάγους. Να οδηγείτε στα ίχνη των άλλων στο τμήμα του δρόμου που έχει ήδη πατηθεί γιατί έχει καλύτερη πρόσφυση, επίσης, καλύτερη πρόσφυση έχει το φρέσκο χιόνι από το παγωμένο. Να πατάτε εκεί που έχει το λιγότερο χιόνι κατά το δυνατόν. Να ακολουθείτε τις διαγραμμίσεις του δρόμου κοιτάζοντάς τες μακριά και προχωρώντας το βλέμμα σας επάνω τους, όταν δεν φαίνονται να προχωράτε την ματιά σας στην δεξιά άκρη του δρόμου.

 4. Αποστάσεις ασφαλείας!

Το ολισθηρό οδόστρωμα απαιτεί πολύ μεγαλύτερες αποστάσεις φρεναρίσματος, μέχρι να ακινητοποιηθεί ένα όχημα. Αυτό σημαίνει για τον οδηγό, ότι πρέπει να κινηθεί με χαμηλότερες ταχύτητες και να διατηρεί από τριπλάσια έως και 10 φορές μεγαλύτερη απόσταση ( όταν υπάρχει πάγος) από τα προπορευόμενα οχήματα, σε σχέση με μία ηλιόλουστη και ζεστή ημέρα.

Η μεγάλη απόσταση ασφαλείας σας δίνει επιπλέον χρόνο για να σκεφτείτε τι πρέπει να κάνετε και χώρο (απόσταση) για να μπορέσετε να αντιδράσετε (φρενάρισμα, αποφυγή εμποδίου) μιας και όλες οι ενέργειες πρέπει να γίνουν αργά και προοδευτικά για να αποφεύγετε η ολίσθηση. Επίσης να προσαρμόζετε την ταχύτητά σας ώστε να μπορείτε να σταματήσετε έως εκεί που βλέπετε, ποτέ μην εμπιστεύεστε οτιδήποτε βρίσκεται πέρα από το πεδίο της ορατότητάς σας.

 5. Απαλές και όχι απότομες κινήσεις

Πιέζετε το γκάζι (ή το φρένο) απαλά, αποφύγετε απότομες κινήσεις του τιμονιού και επιλέξτε μικρές διορθωτικές κινήσεις. Όταν χειρίζεστε το φρένο ή το γκάζι σκεφτείτε ότι μεταξύ του ποδιού σας και του πεντάλ υπάρχει ένα αυγό το οποίο δεν πρέπει να σπάσει. Κάθε φορά που αφήνετε το γκάζι να το κάνετε προοδευτικά (ειδικά με τις μικρές σχέσεις πρώτη ή δεύτερη ) γιατί μπορεί να <γαντζώσουν> οι τροχοί στο χιόνι και να γλιστρήσετε. Μάλιστα, προτιμούμε να ξεκινάμε με δευτέρα και όχι με πρώτη ταχύτητα, ώστε να μειώνουμε την πιθανότητα σπιναρίσματος των τροχών.

Γενικότερα κινούμαστε με «μία σχέση πάνω», π.χ. με τέταρτη ταχύτητα αντί της -κανονικής- τρίτης, για να μη γλιστράμε εύκολα στις επιταχύνσεις. Το τιμόνι να το χειρίζεστε με ήπιες μικρές κινήσεις για τους μικρούς ελιγμούς << με απόκλιση ενός δακτύλου>>, όταν χρειάζεται να στρίψετε περισσότερο να πραγματοποιείτε τις στροφές κατά το δυνατόν ανοιχτές και να στρίβετε το τιμόνι σας γυροσκοπικά δηλαδή χωρίς να σταυρώνετε τα χέρια σας επάνω σε αυτό.

6. Επικίνδυνες κατηφόρες – ανηφόρες

Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται στους κατηφορικούς δρόμους, όπου μειώνουμε αισθητά την ταχύτητα και επιλέγουμε μία χαμηλή σχέση, ακόμη και πρώτη, αν υπάρχει έντονη κλίση. Φροντίζουμε να διατηρούμε την ίδια σχέση σε όλη τη διάρκεια της κατάβασης, αποφεύγοντας να αλλάξουμε ταχύτητα, γιατί μπορεί να γλιστρήσει το όχημα.. Σε καμία περίπτωση  μην προσπαθήσετε να φρενάρετε κατεβάζοντας ταχύτητα αυτό προκαλεί ολίσθηση, αν πρέπει να κατεβάσετε ταχύτητα οι στροφές της μηχανής να έχουν πέσει κάτω από τις 1,000 και η σύμπλεξη να γίνει με τον πλέον προοδευτικό τρόπο. Τώρα στον ανήφορο αυτά που ζητάμε από τους τροχούς αυξάνονται σημαντικά στις γλιστερές ανηφόρες. Χρειάζεται λοιπόν να έχουμε την απαιτούμενη φόρα, προτού αρχίσει ο ανήφορος, και την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο, για να φτάσουμε στην κορυφή χωρίς να χρειαστεί στην πορεία να επιταχύνουμε ή να κατεβάσουμε ταχύτητα. Πλησιάζοντας στην κορυφή, σηκώνουμε το πόδι από το γκάζι, για να μη μας παρασύρει ο κατήφορος από την άλλη πλευρά.

7. Οδηγούμε στρωτά

Η σταθερότητα αυξάνει την ασφάλεια οδήγησης. Στην πράξη, διατηρούμε τις στροφές του κινητήρα όσο το δυνατόν χαμηλότερα, χωρίς να «σκορτσάρει» το αυτοκίνητο και δεν τις αυξομειώνουμε αισθητά στη διάρκεια της διαδρομής μας.

 8. Αλυσίδες και σωστός εξοπλισμός

Μην ξεκινάτε ποτέ από το σπίτι, όταν επικρατεί χιονιάς, χωρίς να έχετε μαζί σας κατάλληλες αλυσίδες για τα ελαστικά, έναν φακό με φρέσκες μπαταρίες και μία ή δύο ξύστρες πάγου,οινόπνευμα ενώ δεν πρέπει να λείπουν και τα γάντια (όχι μάλλινα, γιατί βρέχονται και παγώνουν τα χέρια). . Τις αλυσίδες πρέπει να τις τοποθετείτε στους κινητήριους τροχούς και εάν έχετε 4×4 στους μπροστινούς( σημαντικό να τις έχετε βάλει τουλάχιστον 2-3 σε κανονικές συνθήκες για να μην ταλαιπωρηθείτε και για να αποφύγετε τα λάθη στην τοποθέτηση.

 9. Η νύχτα κρύβει παγίδες

Την ημέρα έχεις καλύτερη ορατότητα και προλαβαίνεις να αντιδράσεις έγκαιρα. Αντίθετα τη νύχτα πέφτουν οι θερμοκρασίες και μπορεί να πιάσει ευκολότερα το οδόστρωμα πάγο, ο οποίος δεν είναι ορατός στον οδηγό, οπότε απαιτείται ακόμη μεγαλύτερη προσοχή και αυτοσυγκράτηση με το γκάζι, το φρένο, το χειρισμό του τιμονιού και γενικά τις απότομες κινήσεις. Γενικά η οδήγηση στο χιόνι είναι θορυβώδης (από τα χιόνια που πετάγονται στους θόλους των τροχών) αν κάποια στιγμή σταματήσει ο ήχος της κύλισης των τροχών, πιθανόν να κινείστε σε μαύρο πάγο

 10. Προετοιμάστε το αυτοκίνητό σας

Η κατάλληλη προετοιμασία είναι η μισή νίκη! Δεν χρειάζεται μόνον ο οδηγός προσαρμογή στις δύσκολες χειμερινές συνθήκες, αλλά και το αυτοκίνητό μας. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι, να έχουμε ποιοτικό αντιψυκτικό για το ψυγείο, καθώς και γεμάτο δοχείο νερού και αντιψυκτικού για τα παρμπρίζ. Απόλυτα κρίσιμα για την ασφάλειά μας είναι τα ελαστικά, τα οποία πρέπει να βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση. Σε πολλές περιοχές μάλιστα, όπου σημειώνονται κάθε χρόνο χιονοπτώσεις, συνίσταται η χρήση χειμερινών ελαστικών (χιονολάστιχα) με αναβαθμισμένη πρόσφυση στο παγωμένο οδόστρωμα. Καλό είναι στα ελαστικά σας να βάζετε 2-4 p.s.i. λιγότερο αέρα από ότι σε κανονικές συνθήκες, αυτό θα σας βοηθήσει να έχετε καλύτερη πρόσφυση.